Om

Vilka är vi som bygger webbplatsen?

Snillebladet började som klassblogg s redan i 3:an. Vi har sedan dess ändrat på mycket allteftersom vilket syfte vi har valt för läsåret.

Vi går i nu 5:e klass på Hasslöskolan som ligger 2 mil utanför Karlskrona. Vi är en relativt liten klass till antalet,16 st: Thimmie, Herman, Elin, Oscar, Ella, Beatrice, Wiggo, Nora, Cornelia, Linnea, Mathilda, Melvin, Leo, Felicia, Elliot , Alvin och så jag, Lotta Ohlin -Andersson som är klasslärare. Vi har desto större ambitioner, och tar oss an alla utmaningar som kommer till oss! och framförallt jobbar vi mycket med att hela tiden tänka på varför vi gör vissa saker. Idag gör eleverna alla inlägg själva och det enda jag gör som klasslärare är att kontrollera stavning, innehåll, källor och upphovsrätt i bildhantering.

Under årens lopp har vi ändrat innehållet och syftet med bloggen av olika anledningar. I början var bloggen, som vi nämnde inledningsvis, en klassblogg där vi ville visa vad vi gjorde i klassrummet. I år 4 blev Snillebladet en blogg med inriktning på  klass/skoltidning där vi istället för en kanske mer traditionell nyhetsläxa ville dela med oss av nyheter via bloggen. Vi skapade därför  ytterligare en blogg som skulle vara klassblogg.  Men, i  år insåg vi att pga. bristen på datorer att vi inte hann med 2 bloggar, det där spontana webbpublicerande uteblev, och det gjorde att inte uppdaterade bloggarna som vi ville. Så vi gick tillbaka till klassbloggen, hela tiden med mål och syfte framför ögonen.

Pedagogisk koppling

Vårt arbete webbpublicering är  ju framförallt väldigt kul, men  självklart  har vi  en tydlig koppling till Lgr11; i flera ämnen. Vi kan pricka av flera delar  från kursplanerna i bl.a. svenska, bild, samhällskunskap.  Där vi genom bloggen ger möjlighet  för eleverna att utveckla flera förmågor.

Här är några exempel:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift : vi jobbar hårt med stavning, språkriktighet  och meningsuppbyggnad
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang: vi anpassar texten om vi skriver faktatext eller berättande text, känna igen olika genrer som faktatexter och 
  • söka information från olika källor och värdera dessa: källkritik i praktiken
  •  skapa bilder med digitala  verktyg: filmklipp, redigering 
  • reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv: många tankar och diskussioner om hur vi har det jämfört med andra barn i samma ålder genom nyheter
  • uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv: genom undersökningar och diskussioner ger vi våra synpunkter i olika frågor som vi publicerar på webben.
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser: hur vi vill att bloggen ska se ut, innehålla och hur vi ska jobba med den.

Om upphovsrätten på snillebladet.se

Materialet på denna webbplats är licenserat under Creative Commons-licensen Creative Commons-licens. Det betyder att du kan använda webbplatsens innehåll i andra sammanhang så länge du uppger upphovsmannen (www.snillebladet.se).

Det texter som vi publicerade är sammanfattningar av nyheter från nättidningar, ”Lilla aktuellt” och till varje inlägg finns en källhänvisning. De bilder som kan komma att publiceras är kontrollerade enligt upphovsrätten, via CC eller egna fotografier.

Vad har vi lärt oss?

Genom att publicera våra texter på en offentlig webbplats får vi automatiskt en mottagare av det vi skriver. Det driver oss till att fokusera på att texten blir bra, tydlig och kan förstås av andra som läser nyheterna. Vi har lärt oss allt från att skriva inläggen, lägga till bilder, variera bilder genom att rita diagram som publiceras till att kontrollera upphovsrätten. Vi har blivit mer medvetna om källkritik, internet och om få fram det viktigaste ur texter.

Vi lär oss nya saker varje gång vi jobbar med bloggen”

Varför ska vi vinna?

Trots att vi nu arbetat med denna blogg under flera år lär vi oss massor varje gång och den utveckling som satts igång fortsätter. Elevernas utveckling syns mest inom att ta ansvar för innehållet, att bli medvetna om internet, samarbeta och ämnesspecifika delar som t.ex stavning. Även jag som lärare  utvecklas  genom att släppa på kontrollen och ge eleverna  större utrymme, tillit, inflytande och eget ansvar i undervisningen. Alla elever trots svårigheter har kunnat delta på lika stora villkor och känner därför delaktighet. Gruppen som helhet fortsätter stärkas, vi lyssnar på varandra och ger varandra idéerk och tips. Att vi  dessutom fortfarande har så roligt är ju naturligtvis en självklarhet för att arbetet med blogg ska leda någonstans.  Trots väldigt små it-medel på en liten skola på en ö i Karlskronas skärgård, så visar vi att det går om man bara vill! Vi rustar oss mot framtiden på ett sätt om inkluderar alla!

Därför ska vi vinna!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *