Om

Vilka är vi som bygger webbplatsen?

Snillebladet började som klassblogg  redan när vi gick  i 3:an. Vi har sedan dess ändrat på mycket allteftersom vilket syfte vi har valt för  varje läsåre.

Nu är vi inne på sista året  på Hasslöskolan som ligger 2 mil utanför Karlskrona. Vår klass är liten klass men så cool : Thimmie, Herman, Elin, Oscar, Ella, Beatrice, Wiggo, Nora, Cornelia, Linnea, Mathilda, Melvin, Leo, Elliot , Alvin och så jag, Lotta Ohlin -Andersson som är klasslärare. Vi har alltid haft en stor nyfikenhet för nya saker och  utmaningar  av alla slag. Vi har alltid högt i tak men trots det så  jobbar vi hela tiden med  tänka på varför vi gör vissa saker.

Vår bloggresa har varit full med snäva kurvor och gupp på vägen och vi har ändrat innehåll och syfte. I början var bloggen,en klassblogg där vi ville visa vad vi gjorde i klassrummet. I år 4 blev Snillebladet en blogg med inriktning på  klass/skoltidning där vi istället för en mer traditionell nyhetsläxa ville dela med oss av nyheter via bloggen. Vi skapade sedan ytterligare en blogg som skulle verka som enbart klassblogg.  Men, i 5:an insåg vi att  dels p.g.a. bristen på datorer och vårt schema att vi inte hann med 2 bloggar. Det spontana webbpublicerande uteblev, och vi uppdaterade inte bloggarna som vi ville. Så vi gick tillbaka till klassbloggen. Nu i  höstas ägnade vi en hel del lektioner åt att reflektera över vad vi vill med ”bloggandet”. Vi tittade och surfade runt, och hittade många inspirationskällor och vi landade in på en blogg som innehåller allt ifrån spännande spökkrönikor, kändisskvaller  till  skolans Luciafirande.

Pedagogisk koppling

Vårt arbete webbpublicering är  ju framförallt väldigt kul, men  självklart  har vi  en tydlig koppling till Lgr11; i flera ämnen. Vi kan pricka av flera delar  från kursplanerna i bl.a. svenska, bild, samhällskunskap.  Där vi genom bloggen ger möjlighet  för eleverna att utveckla flera förmågor.

Här är några exempel:

  • formulera sig och kommunicera i tal och skrift : vi jobbar hårt med stavning, språkriktighet  och meningsuppbyggnad
  • anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang: vi anpassar texten om vi skriver faktatext eller berättande text, känna igen olika genrer som faktatexter och 
  • söka information från olika källor och värdera dessa: källkritik i praktiken
  •  skapa bilder med digitala  verktyg: filmklipp, redigering 
  • reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv: många tankar och diskussioner om hur vi har det jämfört med andra barn i samma ålder genom nyheter
  • uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika perspektiv: genom undersökningar och diskussioner ger vi våra synpunkter i olika frågor som vi publicerar på webben.
  • reflektera över mänskliga rättigheter samt demokratiska värden, principer, arbetssätt och beslutsprocesser: hur vi vill att bloggen ska se ut, innehålla och hur vi ska jobba med den.

Om upphovsrätten på snillebladet.se

Materialet på denna webbplats är licenserat under Creative Commons-licensen Creative Commons-licens. Det betyder att du kan använda webbplatsens innehåll i andra sammanhang så länge du uppger upphovsmannen (www.snillebladet.se).

Det texter som vi publicerade är sammanfattningar av nyheter från nättidningar, ”Lilla aktuellt” och till varje inlägg finns en källhänvisning. De bilder som kan komma att publiceras är kontrollerade enligt upphovsrätten, via CC eller egna fotografier.

Vad har vi lärt oss?

Vi har gått från att leta nyheter i tidskrifter och sammanfatta nyheter i inlägg,  till  att lära oss skriva inläggen själva, lägga till bilder, variera bilder genom att rita diagram som publiceras och till att kontrollera upphovsrätten. Vi har blivit mer medvetna om källkritik, internet och om få fram det viktigaste ur texter. Genom att publicera våra texter på en offentlig webbplats har vi automatiskt  fått en mottagare till det vi publicerar.  Det driver oss också till att fokusera på att texten blir bra, tydlig och kan förstås av andra som läser inläggen. ”Vi lär oss nya saker varje gång vi jobbar med bloggen” gäller fortfarande.

Varför ska vi vinna?

Trots att vi nu arbetat med denna blogg under flera år lär vi oss  fortfarande nya saker för varje gång  vi jobbar med bloggen, och vår digitala utveckling fortsätter. Vår blogg är inte perfekt, vi har inte perfekt layout och allt kanske inte fungerar som vi tänkt men vi har vår målsättning. Elevernas utveckling syns mest inom att ta ansvar för innehållet, att bli medvetna om internet, samarbeta och ämnesspecifika delar som t.ex stavning.  Genom att ge  eleverna  större utrymme, tillit, inflytande och eget ansvar i undervisningen har även jag utvecklats. Alla elever trots svårigheter har kunnat delta på lika stora villkor och känner därför delaktighet. Gruppen som helhet fortsätter stärkas, vi lyssnar på varandra och ger varandra idéer och tips. Att vi  dessutom fortfarande har så roligt är ju naturligtvis en självklarhet för att arbetet med blogg ska leda någonstans.  Trots  att vi har kämpat med väldigt små it-medel på en liten skola på en ö i Karlskronas skärgård, så visar vi att det går om man bara vill! Vi rustar oss mot framtiden på ett sätt som inkluderar alla till att bli medvetna, kritiska och aktiva producenter av internet!

Därför ska vi vinna, det är vår tur nu!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *